banner460
banner128

Evrendeki karadelik'in anlamı ne?

Evrendeki gizeminin koruyan en önemli konulardan biri de karadelikler. Karadelik, çekim alanı her türlü madde ve ışınımın kendisinden kaçmasına izin vermeyecek derecede güçlü olan, kütlesi çok büyük bir kozmik cisim. Fakat karadeliği bulmak ve varlığını test etmek oldukça zorlu bir çalışma gerektiriyor. ABD Ulusal Bilim Vakfı astrofizikçilerinin geçtiğimiz günlerde düzenledikleri bir toplantıyla açıkladıkları karadelik görüntüsü, doğası gereği görünür olmayan bir şeyin gözlemlenmesi ve görüntülenmesi açısından bir ilk oldu.

Görüntü neden bu kadar önemli?
Yayınlanan görüntü hakkında bilgi veren Altınbaş Üniversitesi Dr. Öğr.Üy. Ahad Ardabili, görüntülenen büyük karadeliğin Galaksi MK87'nin merkezinde ve dünyadan 50 milyon ışık yılı uzakta olduğu ve kütlesinin güneşin 3.5 milyar ila 7.2 milyar katı arasında olduğu bilgisini paylaştı. Görüntünün bilim adına büyük bir aşama olduğunu ifade eden Dr. Öğr.Üy. Ahad Ardabili, “Görüntüye yakından bakıldığında karadeliğin bir tarafının diğerinden daha parlak olduğunun görüldüğünü, bunun nedenininse karadeliğin bir tarafında dönen parçacıkların dünyaya doğru hareket etmeleri, diğer taraftakilerin ise dünyadan uzaklaşmalarıdır. Bilim adamları bu davranışı öngörmüştü ve bu fotoğrafla sonunda bu öngörü kanıtlandı” dedi.

“Önemli sonuçlara ulaşacağız”
Yayınlanan fotoğrafın aynı zamanda, açıkça tahmin edilen ancak şimdiye kadar kanıtlanamayan dairesel şekli de açıkça göstermiş olduğunu vurgulayan Dr.Ardabili, “Şimdi bir karadeliğe ait ilk görüntüye sahip olduğumuza göre galaksilerin merkezlerinde bulunan karadelikleri daha iyi anlayabiliriz. Özellikle, elde ettiğimiz görüntülerin çözünürlüğü geliştikçe üzerinde çalışılacak birçok bilimsel konu ortaya çıkacaktır. EHT araştırma projesinin bir sonraki planı sahip olduğumuz teleskop ağına daha yenilerini eklemektir ve bu da daha iyi çözünürlük demektir. Bir bilim insanı olarak bu gelişmeler beni inanılmaz derecede heyecanlandırıyor. Özellikle ışığın dönen bir karadelikten saçılma problemi konusunda önemli sonuçlara ulaşacağımızı düşünüyorum” şeklinde konuştu.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.