banner460
banner128

14 yılda 4141 kazada 1418 kişi hayatını kaybetti

CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in soru önergesini yanıtlayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turan, demiryollarında 2003-2017 yılları arasında meydana gelen 4141 kazada 1418 kişinin hayatını kaybettiğini, 2627 kişinin yaralandığını açıkladı.

Bakan Turhan’ın verdiği bilgiye göre 1988-2002 yılları arasında meydana gelen 16897 kazada ise 2786 kişi yaşamanı yitirdi. Gürer, bu rakamların 2003 yılından önceki 15 yılda meydana gelen kaza sayısının, 2003 yılından sonraki 15 yılda meydana gelen kaza sayısından fazla olduğunu göstermesine rağmen, 2003 yılından sonraki kazalarda  ölüm oranının ciddi miktarda arttığını ortaya koyduğunun, ölümlü kazalar üzerinde durulması gereken bir durum olduğunu söyledi.

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, demiryollarında meydana gelen kazalarla ilgili olarak, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turan tarafından yanıtlanması istemiyle yazılı soru önergesi verdi.

Gürer, önergesinde tren kazalarındaki can kayıplarının kaygı verici olduğuna dikkat çekerek, Çorlu’da meydana gelen kazada 24 kişinin hayatını kaybettiğini anımsattı.  Son 15 yılda meydana gelen kazaların ciddi sonuçlara neden olduğunu belirten Gürer, “15 yılda meydana gelen tren kazası sayısı kaçtır?  Bu kazalar sonucunda yaşamını yitiren ve yaralanan sayısı kaçtır? Kazalarda DDY’nin yapısal değişiminin etkisi nedir? Yol kontrolleri ne sıklıkla yapılmaktadır? Yol işçisi ve kontrol araç sayısı kaçtır? Kazaların kaçı yenilenen yolda meydana gelmiştir?” şeklindeki soruların yanıtlanmasını istedi.

Gürer’in yazılı önergesine yanıt veren Bakan Cahit Turan, “Demiryollarımızda, 1988-2002 yılları arasında 16.897 adet kaza meydana gelmiş ve bu kazalarda 2.786 kişi hayatını kaybetmiş, 6.743 kişi de yaralanmıştır. Yıllık ortalama kaza sayısı 1.126’dır. 2003-2017 yılları arasında ise 4.141 adet kaza meydana gelmiş olup, bu kazalarda 1.418 kişi hayatını kaybetmiş ve 2.627 kişi de yararlanmıştır. Yıllık ortalama kaza sayısı 276’dir” açıklamasında bulundu.

2003 yılında sonra demiryollarında yapılan çalışmalarla ilgili bilgiler veren Bakan Turhan, bu tarihten sonra yeni yol bakım sistemine geçildiğini, yol bakım kontrollerini yapan ekiplerin mobilize hale getirildiğini, yol bakımlarının periyodik ve düzenli bir şekilde yapıldığını iddia etti.

TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından 2003 yılından itibaren hat bakım ve onarımları için önemli miktarda ödenekler ayrıldığını açıklayan Bakan Turhan, Demiryolu, hatlarının kontrolünün mekanize sistemlerle personel inisiyatifine bağlı olmadan izlenebilir, ölçülebilir ve kayıt altına alınan verilerle yapılmaya başlandığını belirtti. Gürer, Bakanın açıklamalarında yapılanların anlatıldığını, ancak kaza sayısında azalmaya rağmen ölüm sayısında artışın irdelenmediğini ifade ederek kurumda liyakatın ve denetimin daha önemsenmesi gerektiğini ifade etti.

Demiryolu bekçi'ye emanet

Çorlu’da meydana gelen ve 24 kişinin yaşamını yitirdiği kazayla ilgili değerlendirme yapan Bakan Turhan, “Çorlu’da meydana gelen hadisenin olduğu hat kesimi, altyapı ve topografik yönden riskli bölgeler kapsamına girmemektedir. Kaldı ki yol bekçileri aynı yerde, sabit beklemeyip hat üzerinde günlük yaklaşık 10 kilometrelik mesafeyi gidip gelerek yaya olarak kontrol etmektedirler. Bu yöntem ansızın ve ani gelişen durumlarda yüzde yüz çözüm olmayacak olup, bekçinin geçmesine müteakip de hadiseler meydana gelebilmektedir. Bununla ilgili TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğünde daha önceki yıllarda yol bekçisinin görevi kapsamında bulunan mesafeyi geçtikten sonra veya hadise yerine varmadan olmuş vakalar bulunmaktadır” ifadelerini kullanmasını eleştiren Gürer, “Yol bir kontrol ardından sorun oluşturuyorsa orada yapılışından başlayarak her aşamada eksiklerin varlığı görülmelidir. Bir bekçi kontrolünden öte yol bakım ekipleri dahil her alanda yöntem farlılıkları ve yapım eksiklikleri dikkat çekmektedir” dedi.

TCDD işletmesi genel müdürlüğünde hat bakımında 1.112 daimi işçi ve 622 geçici işçinin görev yaptığını açıklayan Bakan Turhan, “Demiryolu hatlarının kontrol, ölçüm ve bakımında toplam 4.239 adet çeşitli makine, araç ve teçhizat kullanılmaktadır. Ayrıca kaza günü Çerkezköy’de bulunan Trafik Yönetim Merkezinin faal olarak çalışmakta olduğu tespit edilmiştir” dedi.

Bakan Turhan, 6461 sayılı – Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun- gereğince ulusal demiryolu altyapı ağı üzerinde yük ve yolcu taşımacılığı faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere, TCDD Taşımacılık A.Ş.nin kurulmasının, bugüne kadar kazalar üzerinde herhangi bir olumsuz etkisi olmadığını da ileri sürdü.

CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer,  “TCDD’nin “serbestleştirilmesini” öngören 24 Nisan 2013 tarihinde Meclis tarafından kabul edilmesi ile  kanun TCDD’nin ve demiryolu ulaştırmasının yapısını kökten değişmiştir. TCDD Alt Yapı ve TCDD Taşımacılık olarak ikiye  ayrılmış ve kurumda ikilimler oluşmuştur. Demiryolları devletin ana damarlarından biridir. Serbestleştirmenin kuruma etkileri kapsamlı araştırılmalıdır” dedi.

CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer demiryollarında son 1 yıl içinde meydana gelen kazalardaki can kayıplarının artışına da dikkat çekti. Gürer, “2003 yılından önceki 15 yılda,16897 kazada 2786 kişinin hayatını kaybettiği, 2003 yılından sonraki 15 yılda ise 4141 kazada 1418 kişinin yaşamını yitirdiği belirtilmektedir. Bu rakam, kaza başına ölüm oranının 2003 yılından sonraki 15 yılda arttığını göstermektedir. 2003 yılından önceki 15 yılda kaza başına ölüm oranı 6’da 1 iken, 2003 yılından sonraki 15 yılda kaza başına ölüm oranı 3’te 1’e çıkmıştır. Yani 2002 ve 2017 yılları arasındaki tren kazalarında ölüm oranı yükselmiştir. Bu de tüm teknolojik gelişmelere ve altyapıda iyileştirme yapıldığı iddialarına  rağmen kazalardaki ölüm oranı yükselmiştir” diye konuştu.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.