Silivri Demokrasi Platformu, İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’na,  “Çatalca-Silivri Kırsal mahallelerinin (Köylerin ) kentsel ıslahı-süt ve besi işletmeleri (Kooperatifleri) Projesi” başlıklı önemli bir proje taslağı iletti.  Platform ayrıca romanların içler acısı yaşamları ile ilgili bir başka dosyayı da projeye ekledi.  İşte o proje:

ÇATALCA- SİLİVRİ KIRSAL MAHALLERİNİN ( KÖYLERİN) KENTSEL ISLAHI - SÜT VE BESİ İŞLETMELERİ ( KOOPERATİFLERİ) PROJESİ

İstanbul Büyük Şehir Belediye Başkanlığı’na

Konu: İstanbul Büyük Şehir Belediye Başkanlığı İstanbul kent tarımı projelerine önerme

AMACI:

6360 sayılı kanunla, Büyükşehir sınırları içinde kalan belde ve köylerin kapatılarak mahalleye dönüştürülmesi sonucu, ortaya çıkan yeni durumuna çözüm üretmek. Halkın iyiliği, refahı, kayıplarının önlenmesi ve göç riskinin azaltılmak. Yerinde istihdamın devamı için; kentsel ıslah ve dönüşümün, mahalle halkının(köy) çoğunlukla üretim ve geçim uğraşlarının, kadim zamanlardan beri kullandıkları ortak mera-otlak, çayır ve araziler üzerinde üretim yapmaya imkan sağlamak. Kent hayvancılığı süt ve besi üretim tesislerinin kurulması ve işletilmesi İçin proje üretmek. Yerel kurumları da içine alan, Büyükşehir Belediyesi destekleri ve önderliğinde köyden kente dönüşümü belediye kanununa  uygun hale getirmek.(yasal olarak mahalle fiili olarak köy.)  Mahalle halkının, bölgenin ve ülke yarına, demokratik – sosyal- hukuk  VE ADALET temelinde, kendi habitatında eski köy mera ve otların ortak üretime dönüştürülmesi, tarım alanları ve meraların üzerinde üretim yaparak korunması projesidir.

GEREKÇESİ: MEVCUT DURUM

1-Yukarıda amaçları sayılan yeni durum çerçevesinde, Köy tüzel kişiliklerini kaybeden yerleşimlerin, yasal olarak mahalle statüsüne geçmesi, köy üretim ve yaşam biçimini (belediyeler kanunu aykırı) şimdilik fiilen değiştirmemiş ise de hukuken ve fiilen değişim kaçınılmazdır.

2-Değişen şey köylülerin kadim zamanlardan beri kullandıkları mera-otlak-ve çayır gibi arazilerin ellerinden çıkmış olduğunu bilmekle birlikte, hala adı geçen yerlerin kendilerine ait olduğu gibi algı devam etmektedir. Bu nedenle büyük bir travma yaşandığı anlaşılmaktadır. Bazı yerlerde kiralama yoluyla gelen kullanıcılar hoş karşılanmamaktadır. Yerel belediyeler suçlayıp “yerlerimizi peşkeş çektiler” iddiasında bulunmaktadırlar

3- 5393 sayılı kanun 84. Maddesinden referansla 1580 sayılı Belediye kanunun onbeş maddesinde somutlanan doğal olarak eski köy, yeni mahallelerde uygulamaya konması; yaşam alışkanlıklarında ve üretim, gider ve gelir konumlarının ne olacağı mahalle olmanın kentsel yükünü nasıl taşıyacakları konusunda bilgi ve algı eksikliği vardır.

4-Köy tüzel kişiliğinde örgütlenmiş bu halk birimlerinin,  en önemli geçim kaynağı olan  süt ve  kasaplık besi için besledikleri büyükbaş-küçükbaş ve kümes hayvanlarını evlerine bitişik,  geçmiş zamanlardan beri  ahırları-samanlıklarıyla ortak barınma kurmuşlardır. İlkel yöntemlerle köy içinde serbest biçimde, gayrı sıhhi ortamlarda bulunan hayvan dışkılarıyla oluşmuş, yaşam alışkanlıklarının mahalle içinde inek, koyun, keçi, tavuk, kaz, ördek, gibi büyükbaş-küçükbaş ve kümes hayvanı yetiştiriciliği yapılamayacağı, hatta belediyelere  geçmiş ortak çeşmelerde bile hayvan sulamanın izne bağlı ve bedelli olacağı bilincinde değillerdir. ( Zamanla öğreniyorlar!) 1580 Sayılı Belediye kanunun somutlanan belediyelerin, mahallenin sağlıklı ortama kavuşturulması  yasal baskısı halkın hayvanlarını satmasıyla karşı karşıyadır.  

 Çare olarak; yerleşim dışında özel arazilerine yapmak isteyecekleri ahır ve samanlıklarında imar yasalarıyla karşı karşıya kalınacaktır. Çoğunluk halkın geçim kaynağı hayvancılık tasfiye edilirken, köylülerin kadim zamanlardan beri kullandıkları mera ve otlaklar çayırlar kiralama veya tahsis gibi yöntemlerle tarım ve hayvancılık özel şirketlerinin eline geçerken, ya da mera niteliğini kaybetmesi tuzağıyla karşı karıyadırlar.   Sonuç olarak, köy halkı yoksullaşıp yurtlarını terke ve göçlere ya da şirketlerin ahırlarında ücretli çalışmaya zorlanmış olacaklardır.

TARAFLAR VE GÖREVLER

  1. BELEDİYELER:  (İstanbul Büyük Şehir Belediyesi)

Yerel yönetimler, yukarıdaki projenin amaç ve gerekçelerinde belirtilen ilkeler doğrultusunda mahalle halkını (seçmenlerini) üretim için örgütlenme modelleri üzerinde birlikte olmayı özendirmeli yüreklendirmelidir. Buna öncülük etmelidir.

Köy halkının kadimden beri kullandığı ve köy tüzel kişiliğine ait olan araziler belediye ve tarım bakanlığı tüzel kişiliğine geçti diye başkasının kaybını, kazanca dönüştürmek yerine, fiili sahiplerinin (eski sahiplerine) adalet ve hakkaniyet ilkeleri içinde geri kazanımını sağlamaktır. Kentsel tarım üretimi, demokratik örgütlenme  modeline öncülük etmelidir.

 Özetle, zaman içinde mahalle içi kentsel ıslahın kaçınılmaz görevlerini eski köy halkının başında demokles’in kılıcı gibi kullanmak yerine, yeni istihdam alanları yaratarak ve kentsel alt yapı oluşturarak, halkın yaşadığı ortamda, halk çoğunluğunun gelir ve geçim kaynaklarını, yine onların yasa zoruyla ellerinden alınmış ortak araziler üzerinde yasaların öngördüğü faaliyetler  çerçevesinde örgütlemek, önderlik etmek demokratik ve sosyal belediyeciliğin olmazsa olmazıdır.

Bu durum yüzlerce seçmeni, halk yığınlarını ortak gelecek için bir araya getirmek için olağanüstü bir demokratik fırsat olarak değerlendirilmelidir.

Belediye İşletmeci olmamalıdır.

Yerel demokrasinin alt yapısının halk kitleleri içinde kök salmasına zemin hazırlayacak, rutin hizmet belediyeciliğinden, üretim belediyeciliğine örnek olacaktır. Belediyeler kendisinin işletmeci değil, ortak yaşamı, ortak imkanları halkın kullanacağı kanalları açmak, denetlemek, yönetimi örgütlü mahalle halkının özerk yetkisinde olmalıdır..  Demokratik sosyal belediyeciliğin tıkanan kanalarını ancak bu şekilde açabilir ve fark yaratabiliriz.

 Kazanımları; İstihdam, çevresel koruma, kolektif üretimi teşvik, tarım ve hayvancığın geliştirilmesi, tarım topraklarının üreterek korunması, demokratik katılımcılık ve demokratik örgütlülüğün inşası.

B-MAHALLELER (KÖYLER)

Köy tüzel kişiliğini kaybeden köyler yeni durumu iyi okumalıdırlar. Pilot bölge olarak Çatalca ve Silivri köylerinin coğrafik yapıları gereği birbirlerinde çok uzak mahallelere bölünmüştürler. Şehir merkezleriyle birleşmeleri imkânsız olan mahalleler vardır. Başlıca üretim ve gelir kaynakları tarım ürünleri hayvancık ve kısmen odun ve kömürcülüktür .Hayvancıkta, köy içi hayvan besiciliği, mahalle kentsel yerleşim olarak belediye kanununa aykırı bir durumla yüz yüze kalınmıştır.

Bunun ilk ortaya çıkan sorun psikolojik olarak kabul etmedikleri köy tüzel kişiliğine ait mera-otlak-çayır ve köy ortak mallarını kaybetmiş olmalarıdır.

Bunun yaratığı travma tedbir alınmaması halinde yada daha fazla geç kalınması halinde daha büyüyecek eski yaşam ortamlarını kaybeden köylülerin kadim zamanlardan beri kullandıkları mülklerinin tek tek kaybedilmesinin habercisidir. İşsizlik bu haliyle büyük bir sıkıntı iken daha da büyümesi kaçınılmazdır. Birkaç varlıklının ayakta kalacağı yeni iş ve aş arayışı köylüleri birbirinden koparak aileleri bölecektir.. Özel tarım ve hayvancılık şirketleri modern imkânlarıyla küçük süt ve besi işi yapan aileleri teslim alacakve göçe zorlanacaklardır.

NE YAPMALI?

Eski  köy yani mahalle halkı muhtarlıkları veya kendi aralarında oluşturdukları SÜT VE HAYVAN BESİCİLİĞİ kooperatiflerinde bir araya gelerek yeni tüzel kişilik kazanarak, geçmişte kendilerine ait olan mera-otlak gibi belediyelere ve tarım bakanlığına geçen arazilerin üzerinde kiralama, tahsis hatta  imkan olursa satın almak gibi bütün yasal yolları kullanarak ilgili kurumların kapısına dayanmalıdırlar.

Tarım  kooperatifleri kamu yararı olan kurumlar olarak;  meraların 25 yıllığına kiralama ve amacına uygun olmak koşuluyla barınak ve tesis yapma hakkı.

Bu araziler üzerine ortak Süt ve besi işletmeleri kuracak tip projeler ve onların destekleme, kredi-hibe şeklinde oluşan devlet imkânlarından yararlanacak tesisler kurmak için el ele vermelidirler

Bu şekilde kayıplarını yeni duruma göre dönüştürerek hem dedelerinin mirasına sahip çıkacak, hem de o arazilerin özel çiftliklere kaptırmak yerine kendi kendilerini yöneterek ortak geleceği birlikte kurma imkânına kavuşacaklardır.

  Fiili köy halkına; kahvelerde ağlaşıp onu bunu suçlamanın hiç kimseye faydası yoktur. Harekete geçme zamanıdır. Sana ait olana sahip çıkmak en temel haktır.

     BİRLEŞ Kİ GÜÇLÜ OLASIN

Dedelerinin mirası üzerinde modern tesisler kurmak için birleş.

EVLERİNİNİZLE BİTİŞİK YAŞADIĞINIZ HAYVANLARINIZ BELEDİYE KANUNU GEREĞİ ZATEN MAHALLE DIŞINA ÇIKARILACAK. GEÇİM KAYNAĞIN İNEKLERİNİ  KOYUN ve KEÇİLERNİ NEREYE GÖTÜRECEKSİN?

TOPLAN, KUR KOOPERATİFİNİ, AL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİNİ YANINA, KULLANIM HAKKINI SEN AL!

Götür bağla ineğini buzağını ortak malın olan kooperatifin modern tesisinde yararlan. Çok kaliteli ve çağdaş süt sağma tesisleri. Daha temiz süt, daha sağlıklı süt. Daha az mesai . Çocukların başkalarının kapısında boğazı tokluğuna çalışmasın.

Çocuklar için “HALK SÜT” projesine sende katıl.

Not: bu çalışma somut olarak ÇATALCA ve SİLİVRİ mahallerinin durumları ve ihtiyaçları göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır.


Özel Çiftlik ve Tarım Şirketlerinin yapamaya çalıştıklarını  sen birleşerek  kooperatifinle yap.

PAYDAŞLAR

Mahalle Halkı (Köy Halkı) – Hayvan üreticileri

Belediye başkanları ve meclis üyeleri ve belediyenin yetkili birimleri

Mahalle muhtarları ve ihtiyar heyetleri, özellikle köy kadınları ve halkı

Demokratik kitle ve meslek örgütleri, sivil toplum kuruluşları

İstanbul Büyük Şehir Belediye Başkanlığı ( Referans : kent Tarımı projeleri)

Basın kuruluşları

YÖNTEM:

Ekte sunulan Çatalca ve Silivri köylerinde  en az birer adet  örnek proje uygulamasıyla başlanmalı, bütün yerleşim yerlerine ve hatta bütün Trakya’ya referans oluşturmalıdır. Çünkü, bütün Trakya meraları tehdit altındadır.

Mahalle halkı (köyler)  muhtarlıklar İhtiyar heyetleri, kadınlara inandırıcı sunumlar yapılmalı kooperatif örgütlenmesi sağlanmalıdır.

İstanbul Büyük Şehir Belediye Başkanlığı referansı ve önderliğinde mahallelerin halkına sunum ve bilgilendirici broşürlerin dağıtımı ve kooperatif ana sözleşme örnekleri tartışmaya açılmalıdır.

Basın kuruluşları kanalıyla kamuoyunu bilgilendirmesine önem verilmelidir.

Demokratik kurumların desteği sağlanmalıdır.(Ziraat Mühendisleri Odası- Ziraat Birlik ve odaları, tarım ve hayvancılık kooperatifleri ve dernekleri v.b) desteği sağlanmalıdır.

Proje siyasi çıkar ilişkilerinden özenle korunmalıdır.

İş bu çalışma bir taslak olup 2 Ağustos 2014 tarihinden bu tarafa olgunlaştırmaya çalıştığı YERELDEN demokratik örgütlenmeye bir bakış açısıyla konuyu tartışmaya açmaktır. Oluşacak ortak akıl ve mutabakat, somut durum formatına uygun projelendirilecektir. Silivri Demokrasi Platformu bu projeyi 2014 yılında Silvri ve Çatalca Belediyelerine önerilmiş çok kıymetli bulunmakla birlikte ilgi gösterilmemiştir. Yani hali İBB ye güncellenmiştir.

 SİLİVRİ DEMOKRASİ PLATFORMU