banner128

Anadolu, 10 bin ürünle YÖREX’te buluştu

Antalya Ticaret Borsası (ATB) tarafından, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) desteğiyle bu yıl 11'incisi düzenlenen Yöresel Ürünler Fuarı (YÖREX), Antalya Fuar Merkezi ANFAŞ'ta törenle açıldı. Fuara 76 il ve KKTC'den 113 oda, borsa, 16 kalkınma ajansı, 83'ü kadın olmak üzere 150 kooperatif ile 650'nin üzerinde firma katılıyor. ‘‘Sizin Oraların Nesi Meşhur?’’ ve ‘‘Bir Adımda Anadolu’’ sloganlarıyla hayat bulan fuarda, Anadolu’nun zenginliğini yansıtan 10 bine yakın ürün sergileniyor.

Fuarın açılışına 81 ilden milletvekilleri, vali, belediye başkanı ve yöneticiler ve yöresel ürünler pazarında faaliyet gösteren temsilciler katıldı. Açılışta eski TBMM Başkanı Cemil Çiçek, Antalya Valisi Ersin Yazıcı, Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek, TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Habip Asan, TOBB Kadın Girişimciler Kurulu Başkanı Nurten Öztürk, ATSO Başkanı Davut Çetin ve ATB Başkanı Ali Çandır birer konuşma yaptı. Törende Hisarcıklıoğlu, Çandır'a YÖREX dolayısıyla teşekkür plaketi verdi.

YÜZ YÜZE İŞ GÖRÜŞMESİ İMKANI

Fuarda, 9 zincir market ve e-ticaret sitesi ile üreticiler ve katılımcılarla yüz yüze iş görüşmeleri imkanı da bulunuyor. Bu kapsamda 1000'e yakın görüşme bekleniyor. Coğrafi işaretli ürün üreten ve ticaretini yapanlara ise e-ticaret ve dijital dönüşüm desteği eğitimleri veriliyor. Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜCİTA) ile birlikte ‘‘Coğrafi İşaretler YÖREX Buluşması’’ isimli seminer de yapılıyor.

'BİRKAÇ SAATTE ANADOLU TURU YAPILACAK'

Açılış konuşmasını yapan fuarın ev sahibi ATB Başkanı Ali Çandır, birkaç saat içerisinde doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine buram buram Anadolu'nun gezilebildiğini söyledi. Çandır, "Kimimiz memleket hasretini giderecek. Kimimiz gidip görmek istediği yörelerimizi ziyaret edip insanlarıyla sohbet edecek. Kimimiz de hiç bilmediği yöreleri ve ürünlerini görüp bir kez daha memleketimize hayran kalacak’’ dedi ve şöyle devam etti:

‘‘Yöresel ürünlerimizin tanınırlığı, üretimi ve istihdamını artırmak, kalitesini standartlaştırmak, hukukunu garanti altına almak ve kırsal kalkınmaya katkıda bulunmayı amaçladık. Dünyanın hiçbir yerinde olmayan, 12 bin yıllık kültür ve medeniyetler zenginliği ve derinliğine sahibiz.

‘GURURUMUZ ARTIYOR’

Yöresel ürünler projemizi çalışırken hiç aklımızdan çıkarmadığımız amaçlarımızın gerçekleştiğini gördükçe ekip olarak gururumuz daha da artmaktadır. Memleketimizin her bir köşesinden ayrı güzellikte fışkıran yöresel ürünlerimizin; tanınırlığını artırmak, kalitesini standartlaştırmak, üretimini artırmak, ürünlerin hakkını hukukunu garanti altına almak, istihdamı artırmak ve kırsal kalkınmaya katkıda bulunmak amaçlarını hiçbir çalışmamızda dikkatimizden kaçırmadık. Eğer bu amaçlar uğrunda kararlılıkla çalışmaya devam edersek kesinlikle başaracağımızı biliyorduk. Çünkü dünyanın hiçbir ülkesinde olmayan bir medeniyetler zenginliğine ve derinliğine sahibiz.

Ayrıca bir şey daha biliyoruz ki dünyada birkaç yüz yıllık geçmişe sahip ülkeler, kendi yöresel ürünlerinden milyarlarca dolarlık ihracat yapıyorlar, katma değer oluşturup kırsalda yaşamayı motive ediyorlar. Bugün artık yöresel ürünler; ülkemiz genelinde çok daha tanınır, talep edilir ve doğal olarak hemen her yerde üretilip satılabilir hale gelmiştir. Burada dikkat etmemiz gereken en önemli konu, bu yöresel ürünlerin hakkını ve hukukunu korumak ve garanti altına almaktır. Bu korumayı, hem ulusal hem de uluslararası alanda, sağlayan coğrafi işaret tescilleridir.”

‘81 VİLAYETİN GÜZELLİKLERİ SERGİLENİYOR’

Türkiye'nin 81 vilayetinin güzelliklerinin Antalya'da sergilendiğini belirten Vali Yazıcı, "Bu eşsiz coğrafyanın güzelliklerini, Türkiye'nin dünyaya açılan penceresi Antalya'dan tüm dünyaya göstereceğiz ve tanıtımını hep birlikte yapacağız" dedi.

'GIDAYA UCUZ ERİŞİM, DOĞRU POLİTİKAYA BAĞLI'

Bir çiftçi çocuğu olarak doğup büyüdüğü Antalya'da kırsaldakilerin sorunlarını iyi bildiklerini ve çözümüne yönelik destekler verdiklerini anlatan Büyükşehir Belediye Başkanı Böcek konuşmasında tarım ve gıdanın önemini vurulayarak, özetle şunları söyledi:

"Üreticilerimizin alın terinin kıymetini çok iyi biliyoruz. Pandemi, küresel ısınma gibi sorunlar tarım ve gıda sektörünü derinden etkiledi, bunların önemini bize bir kez daha anımsattı. Sağlıklı ve güvenli gıdaya ucuz erişim, doğru tarım politikalarına bağlı."

'COĞRAFİ İŞARET ALGISINI ARTIRDI'

YÖREX'in yöresel ve coğrafi işaretli ürünleri ekonomiye kazandırmak amacıyla 2010 yılında 'Kriz Varsa Çare de Var' sloganıyla yola çıktığını hatırlatan TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, 10 yılda 3 bin katılımcı ve 1 milyondan fazla ziyaretçi ağırlandığını söyledi. YÖREX'in ülkemizde coğrafi işaret ekosisteminin gelişmesine de önemli katkılar sunduğunu belirten Hisarcıklıoğlu, "10 yılda tescilli coğrafi işaret sayısı 110'dan 921'e, başvuru sayısı ise 160'tan 721'e çıktı. YÖREX, coğrafi işaret algısının ve bilinirliğinin artmasını sağladı. Ayrıca YÖREX, BM Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) Özel Ödülü'ne ve Oda-Borsa Proje Yarışması Jüri Özel Ödülü'ne layık görüldü" dedi.

'TESCİLLERİN YÜZDE 40'I ODA-BORSALARA AİT'

Hisarcıklıoğlu, şöyle devam etti: "Burada ülkemizin tüm renkleri bir araya gelmiştir. Doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine, tüm Türkiye burada, birlik, beraberlik ve kardeşlik içinde yan yana durmaktadır. Eğer coğrafi işaretler bugün bu kadar biliniyor ve önemseniyorsa, oda ve borsalarımızın ve en başta da kadın girişimcilerimizin payı çok büyük. Bu işe sahip çıktılar. Son 10 yılda coğrafi işaretli ürünlerin yüzde 40'ını, oda ve borsalarımız tescil ettirdi ve ürün sayısı 642 oldu.

'ÇÖZÜM ANADOLU TOPRAKLARINDA'

Coğrafi işaretlerimizin izlenebilirliği, takibi ve sertifikasyonunu sağlamak amacıyla akıllı etiket projesi üzerinde çalışıyoruz. Artık tüketici, coğrafi işareti güvenle tercih edecek, üretici de ürünü gururla sunacak. Bu topraklardan çıkan ürünlerin değerini biz bilmezsek, dış pazarlara hiç anlatamayız. Dünyada çok az coğrafyaya nasip olan bir ürün çeşitliliğine sahibiz. Son dönemde yaşanan ekonomik çalkantıdan kurtulmanın çözümü de Anadolu topraklarında yatıyor. Zengin olmak ve bölgenizi zengin etmek istiyorsanız kendi yöresel ürünlerinize sahip çıkın. Bunları araştırın, markalaştırın ve dünyaya satın. E-ticaret ve e-ihracat ile tüm dünyaya bunları gönderin."

'TÜRKİYE İLK 10'DA'

Türkiye'de coğrafi işaret tescili konusunda ciddi bilinçlenme oluştuğunu belirten Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Habip Asan, Türkiye'nin coğrafi işaret tescili başvuru sayısında 15 yıl öncesine göre 20 kat artış yaşadığını belirtti. Türkiye'nin Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı raporuna göre, ulusal başvurularda ilk 10'a girdiğini de aktaran Prof. Dr. Asan, bundan sonra coğrafi işaretler dahil olmak üzere bu başvurulardan da daha fazla katma değer yaratılmaya başlandığını hatırlattı.

'YÖREX FUARDAN ÖTE BİR ETKİNLİK'

ATSO Başkanı Davut Çetin, YÖREX'i bir fuardan çok bir etkinlik olarak değerlendirdiklerini belirterek "YÖREX bir fuar olarak ticari iş birliklerine imkan veriyor, kent ekonomisine katkı sağlıyor ve sektörel bilinci artırıyor. Bu yıl programda e-ticaret konusu da ağırlık kazanmıştır. Bu katkıların her biri çok değerli. YÖREX'in itici gücü ile hem ulusalda hem yerelde tarım ve gıdada markalaşma konusunda güzel bir ilerleme kaydettik. ATSO olarak son 4 yılda 4 ürünümüze coğrafi işaret aldık" dedi.

Haber: MUSTAFA KAZIM AYDIN

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.