banner460
banner128

 ASIL TEHLİKE GÖZLERDEN KAÇIYOR

Artan döviz kurları, yükselişi önlenemeyen enflasyon, tüm temel tüketim mallarına gelen zamlarla artan ekonomik sorunların yönetimin yetersizliğini net bir şekilde ortaya koyduğunu belirten Gürer, “Ancak asıl sorun, devlet yapılanmasının yerle bir edilmesidir. Esas gözlerden kaçan konu 90 yılı aşan devlet yapılanmasında oluşan dokunun dejenere edilmesidir” diye konuştu.

 

CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Türkiye’de yeni sistemle oluşan ‘tek adam’ rejiminin işin daha başında yarattığı olumsuzlukların endişe verici boyutlara ulaştığını söyledi. 

Ömer Fethi Gürer, yasama, yürütme ve yargıda oluşan olumsuz tablonun  ekonomi ile  zirve yaptığını ve sürecin orta ve dar gelirliler için  dayanılmaz sorunlar üreteceğini ifade eden Gürer; ”Ülkede sorunlar zirve yapmış. Cumhurbaşkanı birlik sağlayıcı olmak yerine hala CHP’ye veryansın etmeyi marifet sayıyor. İstediği her güce ulaştı ve ülkede tek adam düzeni yürüyor. Sorunlar ise her gün derinleşiyor. Bağımsız Cumhurbaşkanı’nın önemi bugün daha net anlaşılıyor, yaşanan sorunlar bir partinin değil tüm ülkenin insanını ilgilendiriyor. Cumhurbaşkanı bir parti genel başkanı, bu durumda en azından TBMM Başkanı devreye girmeli. Partiler arasında geniş kapsamlı mutabakat sağlamalıdır” dedi.  

Yeni sistemde ekonomik sorunlarla boğuşulurken,  90 yılı aşan devlet yapılanmasında oluşan dokunun yerle bir edilmesinin gözlerden kaçtığına dikkat çeken Ömer Fethi  Gürer, “Bu sistem devletin çivisinin çıktığı bir sürece döndü” dedi.

 

TEK ADAM REJİMİNİN YARATTIĞI OLUMSUZLUKLAR…

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, yaptığı açıklamada, 16 Nisan referandumu ile geçişi sağlanan ve 24 Haziran seçimleri ile yapısal dönüşümü başlayan tek adam rejiminin yarattığı olumsuzluklara dikkat çekti. 

 

DEVLETİN YAPISI DEĞİŞTİRİLDİ

Yeni sistemin, daha önce 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile işleyen devlet yönetimini içinden çıkılmaz bir hale soktuğunu ifade eden Gürer, yeni sistemle birlikte bugüne kadar süre gelen uygulamaların tek tek değiştiğine işaret etti. 

 

ÜST YÖNETİCİ KİM?

Kamu yönetiminde bütün birimlerin bağlı olduğu müsteşarların bugüne kadar üst yönetici olarak kabul edildiğini anımsatan Ömer Fethi Gürer, “Üst yönetici bütün bakanlıktan sorumluydu. Devlet yönetiminde yetki ve sorumluluk paylaşımı belirli ilkelere göre belirlenmişti. 703 Sayılı KHK ile 5018 Sayılı Kanunun 11. Maddesinde yapısal değişiklikle bakanlıklarda üst yöneticiyi belirleme yetkisi tek yetkili ama denetimi sınırlı cumhurbaşkanına verildi” dedi. 

 

BAKANIN ADI VAR, KENDİ YOK

Adı geçen kanun maddesinin 1. Fıkrasında yer alan “Bakanlıklarda ve diğer üst yönetici… üst yöneticidir.  Bakanlıklarda üst yönetici cumhurbaşkanınca belirlenir” ifadelerine dikkat çeken  Ömer Fethi Gürer, “Bu duruma göre eğer ikinci cümle yazılacaksa birinci cümlede neden ‘bakanlıklarda’ diye başlıyor? Bu bir tarafta cumhurbaşkanı bu yetkisini kullanarak resmi gazetede yayımlandığı biçimi ile üst yöneticilerin kimler olacağını belirledi. Buna göre bakan sadece kendisine doğrudan bağlı teftiş kurulu ve özel kalem gibi birimlerin, bakan yardımcıları ise kendilerine bağlı hizmet birimleri bakımından ayrı ayrı bir bakanlığın üst yöneticisi olarak görevlendirildi. Bakan adı kaldı işlevsel doku değişti” diye konuştu. 

 

BAKANLIKLAR KENDİ İÇİNDE PARÇALANACAK 

“5018 sayılı Kanunun mantığına göre, nasıl belediyelerde seçilmiş belediye başkanı üst yöneticiyse, her bakanlıkta bir tane üst yönetici olması gerekir” diyen Ömer Fethi Gürer, “Önceki sistemde bakanların üst yönetici sayılmamalarının nedeni siyasi dokunulmazlıkları ve TBMM’ne sorumlu olmalarıydı. Şimdi üst yönetici sayısı bakanla birlikte atanan bakan yardımcısı kadar olacak. Yani bakanlıklarda üst yöneticilere verilen yetki ve sorumluluk açısından kendi içinde parçalanmış olacak. Örneğin kanunda her bakanlığın tek bir Stratejik Planı mı olacak üst yönetici sayısı kadar mı olacak belli değil. Bir karmaşaya da bu yolla kapı aralandı” ifadelerini kullandı. 

 

KİM HESAP VERECEK?

Yeni sistemde atamayla gelen ve bakanlığın bütününden sorumlu bakanların hesap verme sorumluluğu açısından üst yönetici olarak tanımlanması gerekmesine rağmen böyle bir düzenlemenin olmadığına işaret eden  Ömer Fethi Gürer, devlet yönetiminde genel kabul görmüş ilkeler yerine başka hesaplar ön plana çıktığı için ilkesizlik oluştuğunu vurguladı. 

 

TEK ADAM REJİMİ KAOS YARATTI 

Yeni sistemin, devletin çivisinin çıktığı bir sürece döndüğünü anlatan CHP Milletvekili  Ömer Fethi Gürer, “Değişkenlikler nerede duracak bunu da tek adam biliyor. Beka sorunu var diye sahiplenilerek uygulamaya geçirilen süreç tam da bu sorunu yaratacak bir durumun başlangıcı gibi. Güçlü bir parlamenter rejim ile aşılması olası sorunlar tek adam yönetimi ile kaos getirdi” şeklinde konuştu. 

 

EKONOMİK SORUNLARLA BOĞUŞURKEN, ASIL TEHLİKE GÖZLERDEN KAÇIYOR 

Artan döviz kurları, yükselişi önlenemeyen enflasyon, tüm temel tüketim mallarına gelen zamlarla artan ekonomik sorunların yönetimin yetersizliğini net bir şekilde ortaya koyduğunu belirten Gürer, “Ancak asıl sorun, devlet yapılanmasının yerle bir edilmesidir. Esas gözlerden kaçan konu 90 yılı aşan devlet yapılanmasında oluşan dokunun dejenere edilmesidir” diye konuştu.

 

PARTİLER ARASI MUTABAKAT ÖNERİSİ…

Seçim döneminde gerçeklerin üzerinin örtüldüğünü ancak gelinen süreçte sorunların ve olumsuzlukların ortaya çıkmaya başladığını kaydeden Gürer, “Çözüm partiler arası mutabakatla yasama, yürütme ve yargı ayağında oluşan ve tedirginliği tetikleyen olumsuzluklardan hızla uzaklaşmaktır. Acilen yapısal sorunlarda oluşan ne olacağı belirsiz yaklaşımlar yerine; yasama, yürütme ve yargı, güçler arası denge ve düzeni demokratik ülkelerde olduğu hızla gibi inşa etmektir” dedi.

 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.