banner182
banner128

Sevgili dostlar, Avustralya Covid ile mücadele de dünya düzeyinde başarılı olan ülkelerden biri. Peki Covid-19 virüsü  ile ilgili olarak Avustralya neler yaptı? Bu konuda özet ama kapsamlı bir makaleye ayırmak istiyorum köşemizi. Belki ders alanlar olur, belki covid ile mücadelede bir faydası olur.

...

 KRİZ ANINDA İŞBİRLİĞİ : Avustralya’nın COVID – 19’a yaklaşımının yansımaları 

Jenny Child. Roland Dillon. Eija Erasmus ve Jacob Johnson

Avustralya’nın COVID – 19 salgınına bugüne kadarki yaklaşımı dünya çapında karar merciinde bulunan kişilere değerli ve yapılabilir içsel gözlemler sunmaktadır.

Güven oluşturun, verileri kullanın, iyi derecede işbirliğine geçin. Dünya çapında ülkeler COVID – 19’un yarattığı sağlık, toplumsal ve ekonomik sorunlarla yüzyüze kaldığından dolayı, Avustralya’nın bu salgınla şuana kadar başedebilmesinin anahtarının bu üç ana ilkenin olduğunu düşünüyoruz.

Yaklaşık 25 milyon nüfusuyla, 1 Aralık 2020 itibariyle Avustralyada 27,912 teyid edilmiş vaka sayısı ve 908 ölüm ile birçok OECD ülkesinden daha az vaka sayısı ve ölüm gerçekleşmiştir. Avustralyadaki ekonomik yavaşlama birçok benzer ekonomiden daha az sertlikte yaşanmış ve şuanda Avustralya “yeni COVID normal” safhasına geçmektedir. Bu makalede de ileri sürdüğümüz gibi, Avustralya’nın şuana kadarki COVID – 19 salgınına yaklaşımı dünya çapında karar merciinde bulunan kişilere değerli ve yapılabilir içsel gözlemler sunmaktadır.

Avustralya’nın salgını kontrol altına alması kısmen, başka ülkelerin bu şansı olmayabilir, ada ülkesi olmasından dolayı sınırlarını nispeten daha kolaylıkla kapayabilmesinden kaynaklanmaktadır. Ama asıl önemli olan ülkenin verdiği -kamu ve özel sektör arasında güçlü işbirliği ile hayata geçirilen- cevap, dünyanın farklı yerlerinde rahatlıkla taşınıp uyarlanabilecek etkin eylemler, politikalar ve önderlik ilkeleriyle tanımlanabilir.

Karar merciinde bulunan kişilere aktaracağımız derslere gelince, Avustralya’nın COVID - 19 salgınına verdiği cevabı oluşturmak için onlarca kamu ve özel sektör liderleri ile konuşmalar yaptık. Kriz yönetimi yapan kişilerin karar alma ve eyleme geçirmelerinde üç ana tema ortaya çıktı:

  1. vatandaşlarla güven tesis etmek
  2. veriye dayalı karar vermek
  3. farklı kurum ve kuruluşlarla etkin işbirliğini teşvik etmek

Avustralya vatandaşları sağlığa ilişkin müdahalelerin etkinliği konusunda üstlerine düşeni yaptılar, ve vatandaşlarla güveni inşa etme  salgın yönetimi konusunda karar verme ve iletişime geçme konuları can alıcı etmenlerdi. Avustralya’nın birçok yerinde vatandaşların çoğunluğu otel karantina uygulamaları, tam kapanma önlemleri, maske takılması, ve hızlı test yaptırma konularındaki uygulamalara sadık kalmışlardır. Yüzde yüz etkin olmasada, bu yaklaşımların hem salgının ilk aşamalarında bulaşma oranını sınırlaması, hem Victoria ve Güney Avustralya eyaletlerinde sonradan çıkabilecek salgınları kontrol altına alması konusunda da göreli olarak etkin olduğunu kanıtlamıştır.

Bu makale başka ülkelerde yapılabilecek işbirliği eylemleri ve bunlardan çıkarılacak dersler konularına ışık tutmaktadır. Örneğin, Avustralya salgına karşı veriye dayalı yaklaşımı seçmiştir: karar alma sürecinin alt yapısını oluşturacak olan gerçeği tek kaynaktan sunma amacıyla farklı sektörlerden gelen verileri toplayıp şeffaf biçimde paylaşmıştır. Avustralya Federal Hükümeti’nin kararlarının alt yapısını oluşturan veriler konusunda öngörülü iletişim ve şeffaflığı politika oluşturan merciilerdekilerle vatandaşlar arasında güven oluşturma konusunda yardımcı olmuştur. Kamu sağlığı idaresi başkanı halkın gözünde güvenilir kaynak konumuna yükseltilirken eyalet liderleri de çoğunlukla günlük olarak düzenli biçimde basın toplantıları yaparak kamu sağlığı konusunda mesaj verme konusunda öncü olmuşlardır.

Avustralya hem federal hem eyalet düzeyinde karar verme konularındaki tavsiye süreçlerinde en iyi sağlık ve ekonomi uzmanlarını hızlı biçimde harekete geçirmiştir. Hergün toplanarak Avustralya’nın salgına nasıl cevap vereceği konusunda gerçek-zamanlı taslak ve yönergeler geliştirmişlerdir. Ekonomi cephesinde de, Avustralya mali kuruluşları kişilerin kimlikleri saklı kalmak kaydıyla kredi kartı ve banka kartı harcama verilerini Hükumete ulaştırarak karar verme merciinde olanlara ekomomik canlandırma paketinin etkinliğini gerçek-zamanlı verilerle anlayıp öğrenmelerini sağlamışlardır.

Avustralya vatandaşları kendi sağlıkları ve bununla bağlantılı olarak toplum sağlığını koruma konusunda toplu olarak hareket etmeyi benimsemişlerdir. Örneğin, hareket alanlarını gönüllü olarak kıstlamış ve vakaların az olmasına karşın gönüllü olarak birçok kişi virus için test yaptırmıştır. Hükumet zaruri olmayan işletmelerin kapanması konusunda 25 Mart 2020 tarihinde beyanda bulunduğunda, toplu taşım iştanyonlarındaki hareketlilik yüzde 50 oranında azalmıştı. Ve bu makalenin yayına hazırlandığı ana kadar Avustralya 25 milyonluk nüfusunda yaklaşık 10 milyon test gerçekleştirmiştir.

Avustralya’nın nu süreçten çıkardığı dersleri kısa olarak şöyle sıralyabiliriz.

  1. Uyum sağlayıp öğrenme
  2. Veriye dayalı karar verme
  3. Doğru verileri toplama
  4. Bilgiyi paylaşıp uzmanlar tarafından yönlendirilen kararlar alma
  5. Farklı kesimler arasında işbirliğinin gelişmesine yardımcı olma
  6. Kamu ve Sosyal Sektörleri’nin uygulamaları ve tecrübeleri

Bu makalenin İngilizce aslına aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/collaboration-in-crisis-reflecting-on-australias-covid-19-response

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.